2017: Full gnist på Frysja

Hva en tennplugg må prestere og tåle der inne i sitt eksplosjons-, trykk- og flammehelvete øverst i sylinderen, er ikke småtterier. Da Lars M. Nerheim (til høyre i bildet) fra Bergen Jaguar Club holdt kåseri på Frysja 11. oktober, fikk vi et spennende gløtt inn i grunnleggende industrihistorie.

• Gjennom tidene har mange oppfinnere og produsenter konkurrert om å utvikle plugger som kunne avgi best gnist, tette pålitelig mot sylinderlokket, forhindre elektriske overslag, være mekanisk robust og pålitelig. Vi fikk høre om pionerer som E. Lenoir som i 1860 oppfant den første elektriske tennpluggen, men også størrelser som Sir Oliver Lodge, Albert Champion, brødrene Maserati og Kenelm Lee Guinness (KLG). Særlig utviklingen av isolatoren og ma-terialvalget på tenn-elektroden var viktige problemområder.

• Historisk sus ble det da selveste president Roosevelt rykket ut og takket England for de slitesterke britiske pluggene som holdt de amerikanske fly-ene på vingene. Med amerikanske plugger i sine stjernemotorer klarte de så vidt turen over Atlanteren, før de rutinemessig fikk byttet ut de amerikanske dingsene med ekte britisk ‘fyrverkeri’! Motorer med høy ytelse var avhengige av ‘iridium fine-wire’ tennplugger for å sikre driftsikkerheten. RAF fikk det de trengte fra Lodge/KLG.

• Vi fikk ta og kjenne på noen av disse historiske nøkkelkomponentene (innfelt i bildet), og hadde ellers mye interessant samtale. Men det gnistret ikke av frammøtet: 13 stk. Hvorfor?

Tekst og foto: Åsmund Lindal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.