2017: Bilfikserne 2A Auto

Muntre NJK-medlemmer sammen med Anders (foran til venstre) rett før Tor med Hammer’n slo til.

På XK8-seminaret kom jeg i snakk med Anders, som møtte opp først på Holmen. Han sa han hadde ‘en låve med mye rart i’, så derved ble det medlemsmøte i Spydeberg i Østfold 9. august. En Gråtass med norsk flagg markerte avkjøringen opp til Østereng Gård, Spydebergs eldste med bruksnr. 1. Et flere hundre år gammelt våningshus under mektige trekroner og en liten låve var nå omgitt av nytt boligbygg med vognstall i hele underetasjen pluss en romslig verkstedsbygning med løftebukker og det hele.

Men først ble vi budt inn i grillbua
til varme pølser og kaffe. Garasjegodt Da Anders viste inn i vognstallen åpenbarte det seg en samling interessante biler. En lyseblå Lloyd med hvitt tak er ikke hverdagskost, men mest interesse vakte en 1934 Lanchester Ten Sport Saloon. Den utmerker seg med sitt spesielle Thermo-syphong kjølesystem (uten vannpumpe!), pre-select halvautomatisk gir, 12 volts elanlegg, hydrauliske bremser og støtdempere. Anders kjøpte den ferdig restaurert av Finn Bø på Nøtterøy i 2014. Den er lakkert opp, men den underlige lakserøde fargen er original. Lanchester ble kjøpt opp av BSA (Birmingham Small Arms) som så ble kjøpt opp av engelske Daimler – som i 1960 ble kjøpt av Jaguar. Altså sto vi der og beundret en nær artsfrende av våre Jaguarer, med sine ekte retningsvisere med lys! En snev av de gode, gamle dager og britisk bilhistorie. Det ble mye smil og latter, som bildene viser.

Herlig verkstedmiljø i vekst
Her i fredelige Spydeberg har Anders sammen med kompisen Andre bygget og innredet et ganske så profesjonelt verksted, rikt utrustet med verktøy og løftebukker. På veggene kan man beundre en mengde originale emaljeskilt som setter fantasien og alle slags nostalgiske tilbakeblikk i gang. Midt i dette står så Anders’ XK8, som representant for de mer moderne former samtidig som den nå er en samlerbil. Mange linjer løper sammen, det er bil- og motorhistorie på mange plan, det lukter verksted og praten går som den skal i sådan stund.

Torden og lynild
Til tross for annonsering av dette medlemsmøtet i både Jaguaren og på web, var oppmøtet tynt. Kun ni medlemmer her midt i tjuk- keste Østlandsområdet! Har futten gått helt ut av klubben? Kanskje hadde været noe av skylda, for midt under seansen slo Tor med hammer’n til på sitt mektigste og regnet fosset ned. En fortettet stemning, men været letnet litt utover kvelden. Anders forteller at det er nye prosjekter på gang, blant annet har han påbegynt grunnarbeidene til en ny 200 kvadratmeters avdeling inklusive lakkboks. Sammen med Andre driver han litt bilvirksomhet ved siden av sitt yrke som VVS-ingeniør, med offentlige renseverk som arbeidsfelt. Kort sagt en aktiv mann!

Veteranmiljø på historisk grunn
Innen vi takker for oss og drar, blir det tid til en titt inn i det gamle våningshuset. Arild Eikum åpner døra, her er det best med en høyde på maks 170 cm, altså som i en XK120. Knudrete, slitte gulvplanker fra flere hundre år tilbake, gammel vedkomfyr og håndgjorte dører med smedens forseggjorte hengsler og håndtak. Og i den like gamle låven har visst Anders enda flere samlerbiler … Dem får vi kanskje se ved en senere anledning, for Østfold Veteranbilklubb skal møtes her 13. mai 2018. Vi kan jo ta turen da!
• Reportasje: Åsmund Lindal.

En Manchester satt følelsene i sving. Dette var nesten som om Tore på Sporet hadde gjenfunnet en fjern slektning for oss!
Mye gøy og mye hygge i Spydeberg hos Anders Slangsvold-Eikum.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.