2017: David Marks’ XK8-seminar

David Marks i forgrunnen foran et rimelig fullt auditorium med 35 tilhørere.

Seminaret ble avholdt på Holmen Fjordhotell lørdag 11. februar. 35 deltakere fikk en leksjon som satte konsentrasjonsevnen på prøve. Å skrive ‘referat’ fra David Marks heldags seminar om XK8 er en umulig oppgave. Det ville i så fall blitt en hel bok. Men vi skal skrense innom en del temaer som ble berørt, bare for å gi alle de som ikke var til stede litt prøvesmaking av frukter fra visdommens tre. Seminaret var inndelt i avsnitt. Først kom en innføring i den helhetlige utviklingen av modellen, som tok over etter XJS fra 1996. Sportsbilen XK8 var den første Jaguar som ble utstyrt med den nye V8-motoren. Og omtrent alt annet var også nyutviklet: Elektron-isk gearboks, interiør, forstilling, karosseri og et helt nytt utstyrsnivå generelt.

Karosseri og rust
Alt i alt mener David at XK8 har klart seg eksepsjonelt godt i gjennomsnitt etter over 20 år på verdens vekslende veier og ulike klimatiske forhold. Men fra et praktisk verkstedsnivå fikk vi se hvor rusten angriper, og hva som kan gjøres. Et gløtt på rustne gulv, skjermkanter og bremserør fikk noen hver til å grøsse. Men samtidig inspirere gjennom de forholdsvis enkle reparasjonene som ble fotodokumentert. Og framfor alt: Bruk tynn voksolje i alle hulrom og etter alle reparasjoner, og gjør det før endelig ‘assembly’ på vanskelig tilgjengelige steder.

Vedlikehold og service
er selvsagt nøkkelord for enhver bil, så også for XK8. Her ble det en lang regle av ting å passe på, fra olje- og filterskift til sjekk av foringer i for- og bakstilling. Bremseskiver og kalipere, bremse-væske (‘DOT 4 only’) dekk, hjullagre og husk: Kopperpasta bakpå lettmetallfelgene så de ikke korroderer seg fast i hub’en. Og hjulmutterne – dra dem til i stjernemønster for hånd. Avslutt med momentnøkkel: ‘10NM torque’. David har null sans for smatrende luftskraller, her skal det legges håndlag og følelse i hjulskiftene så man ikke drar over bolter eller gjenger. Kjølevæske er viktig for enhver motor, pass på at du bruker riktig type. De må ikke blandes, sjekk fargen!

V8-Motoren
krever også sitt løpende vedlikehold. Vi fikk en nitid gjennomgang av plugger, coiler, slitne vannpumpeimpellere, beltet som driver syv enheter inklusive dynamo og vannpumpe med mer. Og ikke minst ble det mye snakk om stram-mere av kamkjedene, både de på toppen og de som følger kjedene i motorens nedre del. Som de fleste vet, ble tidlige motorer ustyrt med noen plastbaserte strammere som ikke holder i lengden, og som må skiftes ut. Kjedekollaps som følge av ødelagte strammere kan gi et katastrofalt motorras, så her må du undersøke nøye hva som er gjort med din V8-motor. Dette er et problem som også gjelder for andre Jaguarer med V8’er – som ellers er en slitesterk motor. Nikasilbelegg i sylindrene er også et kjent tema. Høyt svovelnivå i drivstoffet (særlig i det engelske markedet) førte til at belegget ble ødelagt. Dette skal nor-malt ikke være noe problem etter at det ikke lenger selges ‘svovelbensin’.

Transmisjon
Også automatgir trenger service og ikke minst oljeskift. Uttrykket ‘sealed for life’ er ikke betryggende for den som kjører gammelbil. Vi driver jo med kunstig forlengelse av bilens liv, og må ta konse-kvensen av det. Vi fikk vite at automat- oljen over tid går ‘sur’ pga slitasje og fourensninger, og vil etterhvert forpeste hele automatkassa. 5-trinns kassene må ha service ved 100.000, helst før. 6-trinns kassene skal være noe mer robuste, men også de trenger stell. Det er ytterst viktig at automaten fylles opp med riktig olje-mengde. Dette er en tricky prosess som bør overlates til fagkyndige. Noen biler er utstyrt med Mercedes-kasser, og her er riktig oljetype vanskelig å få tak i, så pass på. For 6-trinns kassene er den elek- troniske kontrollenheten i kassa mulig å reprogrammere hvis den slår klikk. Generelt bør vi ha en fast rutine ved oppstart av nyere biler med automat: La motoren spinne på tomgang til den er over over det første ‘oppfyringsturtallet’ og daler ned til under 1000 rpm. Først da setter du den i gir og drar avgårde … Vi fikk se noen bilder av ødelagte konvertere slik at nervene tvinnet seg litt …

For- og bakstilling
ble ofret hver sin bolk i seminaret. Det er jo utrolig hvor mange komponenter som utgjør samspillet som ligger bak Jaguarenes gode kjøreegenskaper. Her er det mange foringer, lagre, bolter, stag og bærearmer som krever ettersyn og smøring. Støtdempere og fjærer holder vanligvis lenge, men da må resten av systemet være intakt. Komponentene i hjulopphengene lever og arbeider i et ytterst utrivelig miljø, og bærer fort preg av det. Vi fikk se bilder av det harde verkstedsarbeidet for å demontere rust-ne og slitne komponenter. Har noen sett en latmannsarm på et par meters lengde før? Det fikk vi nå. David har utviklet en del spesialutstyr og ‘drifts’ for først å få ting fra hverandre og deretter presse det sammen på rette måten. Igjen er det ved-likehold og håndverk som gjelder. Så ble det en egen bolk om stell og tilpasning av hjullagre. Utrolig å se hvor mange detaljerte framgangsmåter som må til for å få alt riktig. Som tidligere sagt, så er det meste nytt i XK8’ene. Men én del har vært den samme, og med nøyaktig de samme materialene, helt siden 1968. Det er den såkalte ‘top wishbone bush’. Så vet vi dét!

Elektrisk system
Det er ikke rent lite kabel som går med i et ‘wiring harness’ i en bil som XK8. Og el-feil er noe de fleste får oppleve før eller siden, og som alle gruer seg til. Det fører for langt å gå inn på alt det David var innom. Men han viste fram en del typiske eksempler på feil, og kabler i beknip med påfølgene overslag i midtkonsoll og ratt. Pluss hvordan man ganske enkelt kan reparere noen elektroniske komponenter – bare man vet hvordan! Til sist fikk vi en leksjon i hvordan ‘forkalket’ hydraulikkolje kan få kalesjen til å gå i stå på Convertible-modellene. Og hvordan problemene løses, vel å merke med den rette typen hydraulikkolje. Det hersket konsentrert oppmerksom- het mens det ene tema etter det andre ble omtalt. Spørsmålene underveis tydet på at vi hadde noen ganske skrukyndige også blant tilhørerne. Jeg vil tippe at det ble tatt mange notater. At det hele fore-gikk på engelsk, la ingen demper på formidlingen eller stemningen.

Karakterboka
har jeg overlatt til deltakerne å dele ut i form av e-poster med evaluering. (Gjengitt komplett i Jaguaren 12017).De taler sitt tydelige språk om at vi gjerne må arrangere flere seminarer. Vi tar med ett sitat her:

«Vel anvendte klubbpenger
Dette var helt topp, selv om jeg ikke har akkurat denne modellen. David er en meget dyktig mekanikker og kursholder. Mye av stoffet er gjenkjennelig for andre modeller av edel produksjon. Denne type arrangement er en bilklubb verdig og er godt anvendte klubbpenger. Stor honnør og takk til dere begge for en fantastisk bil lørdag.» Willy Lund

Holmen Fjordhotell bød på utmerket servering av kaffe, frukt og rundstykke-lunch. Og kinosalen var et veldig bra auditorium. David har utarbeidet en rekke ulike seminarer med utgangspunkt i ulike Jaguarmodeller, etter oppfordring og i samarbeid med den engelske Jaguar En-thusiasts’ Club. Så det er opp til NJKs medlemmer å ytre ønske om hva som kan bli neste forestilling. Helt til sist fikk vi se bildet av XK8’en fra James Bond-filmen med påmontert mitaljøse foran David Marks verksted i Nottingham. Mange forbløffede blikk fulgte David under denne obligatoriske prøveturen etter service! • Reportasje: Åsmund Lindal • Tekniske foto © David Marks

Vi lar denne collagen av bilder fra seminaret git et hint om bredden og dybden i David Marks’ seminar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.