2021

1–2021 • Guttetur i vesterled: Hva er det som får tre glade gutter fra Drøbak til å kjøre til Haugesund og tilbake for å hente en gjennomrusten XJ12 Serie 1? • Salgets kval: Hva er det som gjør XJ40- modellene så tungsolgte? Vi forstår det fortsatt ikke etter prøvekjøring av en 4.0 VandenPlas i nær perfekt stand og kun 63.000 km på speedometeret. • Annus Horribilis? Ikke i Brønnøysund! •E-Type i 30 år: Herman Brandt med tilbakeblikk på et lykkelig men noe utfordrende samliv med sin 2+2-modell fra 1970. • Italienske Jaguarer: Jan Rodtwitt med historisk blikk på de italienske forsøkene på å overgå og utfordre Jaguars eget bildesign. • Med XJ6 Serie 3 til Isle of Islay: Ketil Djønne skjerper reiselysten med beretningen om to muntre herrers rundtur på whisky-øya. • Reiseopplevelser i Jaguar F-TYPE S: En god medisin mot Corona! Per Ivar Myklebust tar oss med på utflukt i vakre Norge. • Reddet! Eirik Torbergsen berget en XJ6 Serie 3 fra rusten og skraphaugen med tålmodig innsats. • Sandberg Auto flytter. • XJ-Privat, kapittel 123: Nærstudium av Jaguar XJR, den ultimate bilen for mange.

2–2021 • Det elektriske støtet: Vi tok en tur i Geir Ytrelands I-PACE, en av de først solgte i Norge. Det avdekket en herlig kjørebil, men også en historie der en SS Saloon og kjærlig-heten til en Mark 2 spøker i bakgrunnen. • Spontantur: Trond Ingar Østgaard fikk plutselig lyst på en kjøretur i sin X350. Han la i vei fra Drammen og snudde ikke før han nådde polarsirkelen. • Tracking: The New Zealand Cats Brian Devlin har utgitt en original bok om de over 1500 Jaguarene som ble sendt som byggesett til NZ. Vi har sett nærmere på denne historien, som har paralleller i andre land – blant dem Norge. • Limousine DS420 – nå også i Steinkjer: Arnstein Simonsen har tatt en sliten stasbil med engelsk og belgisk fortid ned til bart metall og gjenskapt gammel storhet på sin egen måte. Les om en herlig Simo-Limo! • Classic Cat with a difference: Norskbygget 3.8 Mark 2 for historisk racing er snart klar for debut på banen. Rapport og bakgrunnshistorie ved Doc Knutsen. • Replica-saken: Stygt selvmål av JLR. Doc Knutsen kommenterer saken der JLR vil ha destruert en C-type bygget av svenske entusiaster. De er også blitt dømt til å betale saksomkostninger med 5 millioner svenske kroner. • XJ-Privat, kapittel 124: Prøvekjørt: Jaguar XJR-575. Her går det unna – med eleganse!

3–2021 • Tilbakeblikk på Nordkapp Rally 1992: Et biltrekk og en plakett dukket opp i en garasje i Drammen. Sammen med en bunke bilder. Vi dro på besøk. • Telemark – with love :NJK avd. Rogaland arrangerte tur i juni til Telemark tilpasset pandemiårets forutsetninger. • Tema: E-type 60 år. Hva er det med denne bilen som verden ikke får nok av? • Jaguar E-type – drømmebilen: NJKs Vestfold-avdeling arrangerte E-type mønstring i byparken og fikk et stort oppslag i Tønsberg Blad. • Sporty 60-åring: Jan Rodtwitt tar det historiske tilbakeblikket på E-typen fra lansering i Geneve i 1961 til avslutningen med Serie 3 i 1975. • XJ Privat: I kapittel 125 har Bård Hesvik en bruktbilguide for XJ 351, en bil med luksus og ytelser som få kan drømme om. • Fra gruff til gull: Geir Phillips startet med en E-type Serie 1 som nærmest var et vrak. Mange års iherdig og kvalifisert innsats har skapt en bil som er noe helt for seg selv. • Stelviopasset i E-type Geir og Bjørg Phillips bruker den supre E-typen på langtur. • Stephen Bråthens E-type Serie 3 – Wow! Redaktøren fikk æren av å prøve den kraftfulle kjøremaskinen en vakker sommerdag og sa WOW! Stephen skriver selv om hvordan han restaurerte en av Norges beste E-typer.

4–2021 • Black is Beautiful: Øyvind Johannessen tar godt vare på sin 2.5 E-type med fire-hjulstrekk. Den noe underkjente «Baby Jag» er en modell med mye godt DNA. Og Øyvind har samlet flere Jaguarer … • Nykommer i verkstedsbransjen: Jan Lüder Poulsen med sitt firma RUFF i Fredrikstad er en nyhet for Jaguarfolk. Vi har vært på besøk. • Jysk Automobilmuseum: På Jylland mellom Århus og Silkeborg ligger et museum med en oppsiktsvekkende bilsamling. Dette er stedet du besøker neste gang du er på bilferie i Danmark! • Jaguar Mark X 60 års jubileum: Jaguars største saloon noensinne kom samme år som E-type, og selv om den kanskje har havnet litt i skyggen så har Jan Rodtwitt gløttet inn i historien. • Direksjonsbilen 420 G: Frank Sagvik ville ha Jaguaren som var både «størst og verst». Han fant sin 420G i Sverige, og nå ruller den nyrestaurerte saloonen på norske veier. • The Lightweigt Jaguar E-type: «A classic case of too little, too late». På 60-tallet var Jaguar i gang med bilen som kunne blitt den helt store vinneren innen sportsvogn- racing, men sto ikke løpet helt ut. Doc Knutsen tar oss med inn i en verden av eksperimenter og ellevill banekjøring. • Stjørdal Motorshow: NJKs lokale krefter tok showet med en rad utsøkte Jaguarer: XK, E-type, XJ Broadspeed og XJS TWR.

5–2021 • Coventry etter covid: Kari og Geir Folke-Olsen måtte bare ta turen, og Coventry ligger der fortsatt, vakrere enn før … • Jaggu har han Jaguar: Professor Emeritus Per-Åge Krogstad har hatt lokalavisa Stjørdals-Nytt på besøk hos sine Jaguarer. • Fra XJ12 til X-type: Tidligere formann Jon Sigmund Holtet har byttet bil. Har han blitt gal eller tatt til vettet? • X-type Baby Jag: Bilen som skulle gjøre Jaguar folkelig ble ikke den store suksessen man håpet på. Men kanskje den mest praktiske noensinne. Jan Rodtwitt har gløttet inn i X-typens 20-års historie. • David Marks’ E-type seminar: Det startet i Bergen, fortsatte på Jæren og endte opp i Oslo. NJK har markert E-typens 60-års jubileum ved å holde et kunnskapsmettet medlemsseminar. • Familiesuksess i oljeland: Vi har besøkt familiebedriften Hellestø JLR på Sola. De har hatt suksess med I-PACE og sertifiserte bruktbiler. Nå funderer de på en mulig classic-satsning. • Proffe entusiaster: Bryne Bil på Jæren har klart å bygge opp en betydelig classicavdeling i tillegg til sitt vanlige bilverksted. Vi har besøkt entusiastene på Bryne. • Oslo Motorshow:NJK markerte seg med en vellykket og godt besøkt stand på høstens store messe på Lillestrøm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.