2020

1–2020

• Jaguar Winter Challenge 2020: Vi ble invitert opp til Golsfjellet Fjellstue for å være med på JLR- arrangert Winter Challenge. Jaguarer og Land Rovere ble prøvekjørt under krevende forhold. Bilene fikk ståkarakter, men hvordan gikk det med redaktøren bak rattet? F-type i 170 km/t på isbane er også en heftig opplevelse! • Sommermøtet 2002 i Halden: Avlyst pga Corona • Onkel Tom (TWR): Tom Walkinshaw var multi-talentet bak Jaguars comeback i bilsporten på 80-tallet. Jan Rodtwitt om TWR og deres store betydning for Jaguarhistorien. • Livet med en Jaguar Mark VIII: Torgeir og Mette Haugen er velkjente i klubbmiljøet med sin «Big Cat». I 50 år har de nå holdt sin kjære samlerbil gående. Vi har dykket ned i fotoalbum på leting etter livslykken med en Mark VIII. • Vårmønstringen 1. mai: Avlyst pga Corona. • XJ-Privat, kapittel 119: Kjøperens guide til Jaguar X350. Ny avdeling i Bård Hesviks X350-framhaldssoge. • Når kjærligheten vinner over «fornuften»: Med stor egeninnsats reddet Erik Juelsen sin 2005 S-Type fra hoggeren. Ikke så dyrt, heller! • Faste spalter: Catscatter, Klubbnytt.

 

 

 

2–2020

• Jaguar XJ40 Estate – et garasjefunn: Jaguar Cars kom aldri så langt at de fikk produsert en Estate-utgave av XJ40, selv om mange kunder ønsket det. Da tok en del «coachbuilders» saken i egne hender. Vi har vært med David Marks på prøvetur i et sensasjonelt garasjefunn i Nottingham. • Julian Thomson: Jaguars nye sjefsdesigner. Han er mannen som overtar designansvaret etter Ian Callum. Han får nå ansvaret for «å dra Jaguar inn i den moderne verden». Jan Rodtwitt portretterer den nye «guruen». • Onkel Tom (TWR) 2: Den store historiske artikkelen om TWR i forrige utgave av Jaguaren har utløst nok et innlegg om multigeniet Tom Walkinshaw og hans tid. Doc Knutsen har bred personlig erfaring og bidrar til økt innsikt i Jaguars og TWRs racinginnsats i «de gode, gamle dager». • UK Road Trip 2020: Redaktøren lot seg overtale til å bli med da et sete i Chevy’en til Freddy ble ledig på grunn av Koronafrykt. Det ble en tur på hengende håret før Europa gikk i «lockdown». Interessante besøk hos bedrifter og museer, pluss vår sedvanlige evne til å ha det moro underveis, resulterte i en tur vi ikke glemmer. • Spares Day 2020 – resignert stemning? Delemarkedet ble gjennomført i siste minutt før Korona. Hvordan var det i år? • XJ-Privat, kapittel 120: Kjøperens guide til Jaguar X350. Ny avdeling i Bård Hesviks framhaldssoge.

 

 

3–2020

• 1968 Daimler V8 – bilen for deg? Denne Daimler-utgaven av Mark 2 har en unik norsk historie. En av de sist produserte, med manuelt gir og venstreratt. Teknisk er den «bedre enn ny». Nå søker den et nytt hjem – hos deg? • XJS Historic Racing (6): Et TWR-inspirert XJS er under oppbygging i Tom Walkinshaws fotspor. Mye er skjedd i Trondheim siden sist, under Ole Martin Mobecks kyndige tekniske ledelse. • JLR Nardo åpner nytt bilbygg ved E6 på Ranheim: Midt-Norge får nå en fullblods JLR-forhandler i Trondheim. Vi har snakket med staben som gleder seg til åpning i august. • Nytt EFI-kit for Jaguar V12 HE-motor: Ole Martin Mobeck har utviklet et komplett byggesett som løser alle de vanlige driftsproblemene samtidig som effekten øker og bensinforbruket går ned. • Daimler DS420 Limousine-pandemien: Vi kunne mønstre tre av disse klenodiene på ett brett i Oslo-området i juli. Sammen med to av samme sorten i Ålesund og Steinkjer har vi nå fem stykker i NJK! • Historisk limousine: Jan Rodtwitt om Daimler Limousinens utvikling og produksjon.

 

 

4–2020

• Pandemipinsen: Årets sommemøte ble avlyst, og hva gjør man da? E-Typen var jo klar, så Kari og Egil tok turen til Loen i stedet. Det ble en fin tur. • Daimler Double Six Century, sesong 1: Ole Kristian Granlien er ny eier av denne sjeldne V12-modellen. Men selv biler av «høyeste rang» kan by på utfordringer. Med litt innsats og gode råd lot problemene seg løse. • Det var en gang en sommer … Øyvind og Monica Østteig har tradisjonen tro reist landet rundt og hilst på «Jaguarfamilien». Tre ganger Norge på langs ga mange gode «Ferdaminne» fra sommeren 2020. • Mike Hawthorn: Som guttunge hadde Doc Knutsen et forbilde: Racerføreren Mike Hawthorn. Sjokket var stort da helten hans kjørte seg i hjel, bare 29 år gammel. Helten han selv hadde sett kjøre race, var borte for alltid. Et personlig blikk på Jaguarhistorien. • Tromsø 2020: Årets treff! Til tross for stor usikkerhet: Treff ble det i Tromsø. God stemning og deltakere langveisfra. Om vi ikke var så mange, hadde vi det desto triveligere og en nydelig fellestur til Sommarøy. • XJ-Privat, kapittel 121: X351 XJ i ny tapning, ekspertråd om en relativt moderne XJ. Ny avdeling i Bård Hesviks framhaldssoge. • Årsberetning 2019 og innkalling til årsmøte: På grunn av korona-tilstandene ble årets Generalforsamling flyttet til 28. november.

 

 

5–2020

• Home Grown: Rolf Thoresen, en av «Daimlertvillingene» vi møtte i Jaguaren 1–2019, har invitert oss hjem til et glimt bakover i tid. Han og broren Terje kjørte rundt i Hønefoss i 1960 med hjemmelaget sportsbil med tydelig «Jaguar-look». Og på tunet sto en spesiell XJS. • Jaguar C-Type «battleship» replica: Magne Bjerva har tidligere restaurert både E-type og XK120. Vi tar en titt på hans nye C-Type replica, lakkert i «Battleship Gray». • Jaguar Executive Jim Randle: Jan Rodtwitt med glimt fra Jaguarhistorien. • Daimler Double Six Vanden Plas LWB: Sammen med sønnen Tom André har Arnstein Simonsen restaurert en av fem produserte Serie 1 Double Six Vanden Plas. Vi har prøvekjørt det meget vellykede prosjektet, som nå er blitt «familiebilen» i Steinkjer. • BANGERS! Det er bare en ting som er verre enn engelske pølser (Bangers). Det er når det kjøres griseløp med klassiske Jaguarer under det samme fæle navnet! Ulf Rolfsen har gjort urovekkende funn på Instagram. • Mike Hawthorne – assosiasjoner: Thor Thingbø har en flytende påminnelse å by på. • XJ-Privat, kapittel 122: Den ultimate kjøpsguiden for Jaguar X-351. Ny avdeling i Bård Hesviks framhaldssoge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *