Svensk C-Type Replica-dom skaper bølger i Jaguarmiljøet

Bildet er hentet fra den svenske pressemeldingen: «The Magnussons in their home garage next to their C-Type replica». Bildet som er montert inn er publisert på Facebook uten opplysninger, men antas å vise bilen sammen med Magnusson senior.

Det er nylig sendt ut en pressemelding fra familien Magnusson i Sverige. JLR har anlagt og vunnet sak mot dem i Stockholm Tingrett. Den dreier seg om retten til bygging av C-type Replika(er). Entusiaster har reagert meget sterkt på at Karl Magnusson (68) har blitt dømt til å destruere bilen han har bygget. De er også dømt til å betale saksomkostninger i millionklassen, og må ifølge dem selv selge hus og hjem for å møte kravene. Dette har opprørt mange entusiaster. Familien Magnusson hevder også at denne dommen skaper presedens, slik at merkevare-eierne heretter kan stoppe replicabygg. Samtidig beskyldes JLR-interesser og personer i systemet for å bedrive dobbeltmoral idet de selv både bygger, selger og kjører replicaer. Men er dette den hele og fulle sannheten? Har JLR Classic plutselig snudd 180 grader for å knuse replicabyggerne?

Copyright-sak

De senere årene har det vært mange etterforskninger og saker mot produsenter som har kopiert merkevarer og solgt dem i markedet. Produsenter (som Jaguar) vil ha 100% kontroll over sine kreasjoner etter opphavsrettslige prinsipper, eventuelt inngå lisensavtaler med eksterne aktører. Det er dette som er kjernen i den saken som nå blåses opp i full offentlighet. Familien Magnusson går nå ut med «crowd funding» på nett for å prøve den første dommen for høyere rettsinstans i Sverige. Mange entusiaster har allerede betalt inn og stilt seg bak dem. Dette er det nå mulig for alle å støtte økonomisk. Men det er en del å sette seg inn i, slik det ofte er i rettsaker. JLR Classic hevder at Magnussons gjennom sitt firma Creare AB ville bygge et antall replicaer for salg. Dette ville JLR stoppe. Dommen er avsagt over firmaet Creare AB, og ikke Magnusson som privatperson. Magnussons ble ifølge JLR gitt lov til å beholde den bilen de hadde bygget, men til personlig bruk.

JLR skriver dette i et brev dagen etter at pressemeldingen fra Sverige ble publisert:

 

På NJKs Facebook-side er det lagt ut et innlegg med tittel «Dette gjør meg veldig sint!» skrevet av Alex Alex (med en noe haltende norsk oversettelse av Magnussons engelskspråklige pressemelding).

Her er lenke til dette innholdet: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3720698358020508&id=135993776491002

Pressemeldingen på engelsk finner du her: http://bit.ly/3rGedmS

Hvis du vil lese dommen i engelsk oversettelse, se her: https://drive.google.com/file/d/1bTbbwIerQdfzlGrZv0RIVRqZ_bPvI8eP/view

Så får det bli opptil enhver å danne seg en mening. Det er veldig synd at man ikke på et tidligere stadium kunne tatt til vettet og inngått en eller annen form for forlik. Ifølge argumentasjonen fra våre svenske entusiaster, så har de hele veien samarbeidet tett med JLR Classic. Men så har det tydeligvis gått galt da det (i følge JLR Classics brev) kom for dagen planer om å bygge seks replicaer for salg i regi av firmaet Creare AB. Hva som er helt sant når ord står mot ord, er ikke godt å si, men dom er altså falt. Det er denne dommen som mange nå ønsker å få prøvet for en høyere rettsinstans, men sånt koster MYE penger.

Som entusiaster kan vi nok tolke det slik at JLR Classic for framtida vil ha stålkontroll over all replica-produksjon. Da blir det lett til at bare svært pengesterke interessenter kan flotte seg med replica’er bestilt fra JLR Classic (som da kontrollerer antallet og derved mye av verdien). Mens nevenyttige hjemmebyggere ikke får legal mulighet til å gjøre noe slikt for personlig bruk. Problemet kommer til overflaten den dagen en ny, privatbygget replica kommer for salg i markedet. Er det da Jaguar eller Hans Hjemmesveis som har retten til den økonomiske gevinsten? Undertegnede kjenner ikke denne delen av Jaguar-verdenen godt nok. Men man kunne ønsket seg en mulighet for privatpersoner til å få utstedt lisens for denne typen bilbygg, som da godkjennes / sertifiseres av JLR Classic ved ferdigstillelse. I en slik lisens kunne også ettermarkeds-problematikken vært klausulert i en eller annen form. For ingen kan frata Jaguar opphavsretten til sitt eget bildesign.

Ønsker du kontakt med Elizabeth Magnusson (datteren) som står bak pressemeldingen og crowdfunding, er hennes e-post: magnusson.jag@gmail.com

Det er også mer å finne på Facebook: https://www.facebook.com/SaveOurClassicCarReplicas

OBS: Norsk Jaguar Klubb tar ikke stilling i denne saken! Dette innlegget er sammenfattet av Åsmund Lindal, redaktør i Norsk Jaguar Klubb. asmund@ilios-kom.no

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.