2015

5–2015
Etna Rally på eolisk vulkanøy: Jaguarens korrespondent Anne Beth Moslet har fulgt et helt spesielt veteranbilløp der også noen Jaguarer viste seg fram blant de mange edle
ekvipasjene. • Jaguar XJS Cabriolet – en sjelden (s)katt: I sitt spanske eksil har Stig Moltu-Jacobsen brukt tiden til mye mer enn å slappe av. Han har også funnet sin ideal-XJS Cabriolet og satt den i stand. • Prosjektbil: XJS Historisk Racing: Ole Mobeck med kapittel 2 om den omstendelige prosessen der han gjenskaper en XJS i Tom Walkinshaws fotspor og ånd. • Jaguar versus Børs: Trond Furenes ser nærmere på hva våre eldre Jaguarer er verdt, også «på børs». • Nye Jaguar XF er her: Insignia inviterte til lansering i Oslo 15. oktober. • Salgets kval: Jaguar XJ6 Serie 1 – to nydelige XJ6 Serie 1 har blitt lagt ut for salg. Men ingen kjøpere melder seg. Hvorforvil ingen ha verdens vakreste bil i utmerket stand til en overkommelig pris? • 4WPD: En berømt E-type Lightweight. Jan Rodtwitt med nye glimt fra Jaguars racinghistorie. • XJ-Privat: Innebygget kvalitet. Bård Hesvik om utviklingen av Jaguar XJ40, kapittel 99.

4–2015
XF og XE på Arlanda Test Track. Ole Martin Mobeck har prøvekjørt den nye Jaguarmodellene pluss F-typen. De nye bilene setter helt nye standarder for sikkerhet, kraft og forbruk. Og på Arlanda sto overraskelsene i kø • Skytteltrafikk Lejsa – Coventry: Geir Folke-Olsen tok turen til Coventry med en trollete X300 på hengeren og returnerte hjem til Lesja med et villdyr av en XJS. Og i Coventry var han VIP-gjest. • Jaguar under andre verdenskrig: Jan Rodtwitt fortsetter sitt dykk i Jaguars historie. William Lyons var bekymret for Jaguars muligheter til å skaffe produksjonskontrakter for krigsmateriell. Men ved iherdig innsats og lobby ble han en mester til både å skaffe oppdrag og produksjonskapasitet. Og det startet med produksjon av sidevogner – igjen! • 40-årsfeiring på dansk manér: Redaktøren tok turen til den danske Jaguarklubbens jubileumsfeiring i Svendborg på Fyn. 53 påmeldte Jaguarer og minst dobbelt så mange deltakere skapte stor stemning på Christiansminde Hotel. Våre danske venner kan mer enn å feire – de vet også å drive en vital klubb. • Mid Nordic Jaguar Meet: Per Arne Larsen var eneste norske deltaker på det store?arrangementet i Sundsvall • XJ-Privat: Innebygget kvalitet. Bård Hesvik om utviklingen av Jaguar XJ40, kapittel 98.

3–2015
• Jaguar XE prøvekjørt: «Gøy på veien og muskuløst preg til overraskende pris» sier Carsten Syvertsen og Christina Holst. En ung barnefamilie har testet XE, for den er vel ikke noe for oss nøttetre-gutta – eller? • Gleden ved å kjøre gammel Jaguar: Et funn av en Jaguar Mark 2 gir Torsten Lind den helt store bilopplevelsen. Som ganske nybakt Jaguar-eier skildrer han sin store glede. • John Lyons: Jan Rodtwitt fortsetter sitt dykk i Jaguars historie.Da sønnen John Lyons ble drept i en tragisk trafikkulykke i 1955, ble livet aldri som før for foreldrene. Antagelig ville også Jaguars historie vært en annen om John hadde fått leve. • XJS Historisk Racing: En TWR-inspirert løpsbil gjenoppstår i Tom Walkinshaws fotspor. Første kapittel i en ny serie, der Ole Mobeck bygger opp en V12 XJS. • «A Touch of London, please!» Reportasje fra årets sommermøte i Hamar som ble «en ny perle i kjedet» • Årets festtale med Lars Mytting: «En tørr garasje og et godt vrak har redda mang en mann fra å tippe over». XJ-12 dugnaden: Siste kapittel fra dugnaden hos Reidar på Askøy. • XJ-Privat: En helt ny Jaguar Bård Hesvik om utviklingen av Jaguar XJ40, kapittel 97.

2–2015
• Vårmønstringen: «I år kjørte Vårherre åpen sportsbil». Midt i en usikker værperiode fikk vi en strålende dag på Holmen. Muligens ny oppmøterekord, og stappfullt av lekre Jaguarer. Bildereportasje • Stephen Rankin – Jaguars geniale markedsfører: Han var Lyons usynlige høyre hånd og ansvarlig for Jaguars markedsføring og «sjel»?helt opp til 60-tallet. Likevel er han bare sporadisk beskrevet i bilhistorien. Jan Rodtwitt med nytt dykk i Jaguars mangslungne historie. • Pride of Lyons: Arnstein Simonsen jobber jevnt og trutt med å pusseopp sin Serie 1 XJ12 Vanden Plas. I?mellomtiden holder han kruttet tørt ved å oversette en artikkel om William Lyons XJ6 og dronningmorens XJ12. Begge Serie 1-modellene er nå prøvekjørt av bladet Classic & Sportscar. • 1951–54 Jaguar Mark 7 Magnesium: Den begynte sitt rullende liv som Sir William Lyons’ personlige ekvipasje. Siden ble den bygget om av Jaguars racingavdeling og forvandlet til super-lettvekter med karosseri av magnesium. Den har vært kjørt av Stirling Moss og av Mr. Bean, som har eid bilen. Vi har tatt en tur med verdens mest spesielle Lightweight Big Cat. • XJ-Privat:?En helt ny Jaguar. Bård Hesvik om utviklingen av Jaguar XJ40, kapittel 96. • XJ-12 dugnad: Følg XJ12-dugnaden hos Reidar på Askøy. Det går unna!

1–2015
«I min verden kan det meste restaureres». Da NJK-medlem Finn Henry Solbakken ikke fikk tak i nye viftemotorer til sin 1975 XJS, var hjelpen nærmere enn han trodde. Problemet løstes av Per Øyvind Haugen i Hurdal.Vi har besøkt «Haugen i Bua» • «If it looks right, it cannot be wrong»: William Heynes var en av Jaguars viktigste ingeniører. Uten ham hadde ikke William Lyons fått til den tekniske kvaliteten som hans prosjekt så sårt trengte. Jan Rodtwitt har tatt et nytt dykk i bilhistorien. • XKR 100 – sommerdrøm på vinterføre:
Hva er det som gjør XK8 og XKR så populære blant NJKs medlemmer? Importen av disse modellene når stadig nye høyder. Vi tok en frekk tur til Kvifte Bil for å prøvesmake på Jaguars moderne sportsklassiker. Ettersom vi bor i et vinterland, måtte det bli på snøføre. • Car Spa: Bilpleie-proffer i klubbmøte. På klubbmøtet 14. januar kom Oslo Skinnspesialisten på besøk. Etter en demo av hvordan skinnseter kan renses, fikk vi lyst på et bedriftsbesøk. Nå skifter de navn til Car Spa og tar seg av bilen fra innerst til ytterst. Pluss at de flytter til Konowsgate 67 B, samme sted som Insignia. • XJ-Privat: En helt ny Jaguar. Bård Hesvik om utviklingen av Jaguar XJ40.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *