2013: Klubbmøte på SAS-museet

Bare glade ansikter foran en 18-sylindret stjernemotor som skimtes i bakgrunnen på SAS-museet.
Bare glade ansikter foran en 18-sylindret stjernemotor som skimtes i bakgrunnen på SAS-museet.

Vi konstaterer at dette museet er en bortgjemt juvél!

Vi hadde et lærerikt og spennende klubbmøte 10. april med godt frammøte & humør. Guidene Karl H. Sandberg og Thore Erik Winderen ga oss en utmerket omvisning i et museum med helt utrolige klenodier. Klubbmøtet 10. april var sett fram til med interesse. SAS-muséet, en for mange ukjent oase, skulle åpne sine dører for oss.

Det ble en både interessant og tankevekkende opplevelse. Den siste tida har ikke vært lystig for SAS. Vi har mottatt så mange og negative meldinger i media: Om markedsproblemer, personalstridigheter, ledere med bonuser og høye lønninger mens de på bakken står stille lønnsmessig osv. Og med ett stort spørsmål hengende over det hele: Vil dette for Skandinavia så viktige selskapet i det hele tatt overleve inn i framtida?

SAS ble startet som et Skandinavisk flygende «samvirkelag»
av Sverige, Danmark og Norge i 1946. I muséet på Gardermoen er 67 års historie samlet i et bygg som er beskjedent utvendig, men desto mer imponerende når man kommer inn. Styremedlem Øyvind Ursin Kavåg hadde tatt initiativet til møtet, der vi fikk kyndig omvisning av guidene Karl Sandberg og Thore Winderen. I lyse lokaler med luftige montere og flott display av historiske gjenstander, var det lett å la seg frakte avsted på luftnostalgiens vinger. Modeller, rekvisitter, billetteringsmaskiner, personaluniformer, en flykabinseksjon, og en overdådig mengde historiske bilder fyller lokalene. Her var det rett og slett vanskelig å holde fokus, selv om guidene hadde et vell av kunnskap å øse av. Noe av det morsomste vi så, var en utstilt SAS Jubileums-akevitt (bildet) som ble fløyet over Nordpolen i 1972, 15 år etter åpningen av denne ruta.

SAS – de flygende vikinger
Dette slagordet brukte selskapet i sin markeds-føring tidligere, det var den gang man virkelig kunne slå på skjold som et stolt og framgangsrikt selskap. Særlig den unike plakatsamlingen imponerte meg på muséet, men også alle bildene og gjenstandene fra den tida en flytur var noe helt ekstraordinært for vanlige mennesker. I muséet finnes også en samling av 90 krigsflymodeller fra 1914 fram til i dag. Selv filatelister kan la seg imponere av 500 førstedagsbrev fra åpning av flyruter før 1940 og fra 1946 og oppover. Til sist greide vi å samle oss til et gruppe-bilde foran den 18-sylindrede Pratt & Whitney stjernemotoren fra en CV 440 Metropolitan.

Åpent for selskaper og arrangementer
Ta kontakt med SAS-muséet på tlf. 64 81 80 05, eller e-post: [email protected] En flott kantine gjør museet velegnet for selskaper. Sørfra kjøres E-16 mot Nannestad, ta av ved GA-terminalen. Mer info: www.sasmuseet.net • Tekst og foto: Åsmund Lindal.

Mange fine flymodeller på SAS-museet.