2018

1–2018
• Håndbygget XJC Broadspeed på Toten: Vi har vært på et garasjebesøk utenom det vanlige. Går alt bra blir også denne enestående bilen å se under NJKs Nord-Norge Treff i august. • XK-motoren 70 år: Det er bare tida som går fortere enn XK-motoren! Utrolig at denne motoren som vi stadig kjører har så mange år på baken. Vi tar et raskt overblikk over historien. • Den mest berømte Jaguaren du aldri har hørt om! En Jaguar XK140 er tatt ut av glemselen og tilbake der den hører hjemme – på løp og engelske bygdeveier. • Sommermøtet 2018 på Soria Moria Hotell i Oslo. NJK feirer sitt 40-års jubileum. • Daimler Double Six Majestic Insignia: 90-tallets ‘Dream Daimler’på norske skilter.?En av ca. fem produserte av denne modellen! • Nettsvindlerne Jon & Lidia. Til skrekk og advarsel:?Ikke gull alt som glimrer på nett. • Jaguars mangfoldige kodesystem: Stig Moltu-Jacobsen tar oss med inn i den virkelig eksotiske delen av Jaguarenes dypeste jungel. • XJ Privat: Århundrets bil. Bård Hesvik om hvordan XJ-serien opplevdes sett fra Tyskland. Kapitel 110.

 

 

 

 

2–2018
• Bjarne ‘Concours’ Svendsen: Vi har besøkt Bjarne hjemme i Hudiksvall på den svenske østkysten. Han var blant stifterne av den svenske klubben og lever det meste av tiden for sin Jaguarinteresse. Og som NJK-medlem er han er nesten alltid på våre treff. • Van den Plas: Et av vognhåndverkets store navn. Men hva vet vi om dette opprinnelig beglgiske firmaet? Jan Rodtwitt med et nytt glimt inn i britisk bilhistorie. • Broadspeed Misery: Doc Knutsen gir honnør til innsatsen og håndverket til Dani som har bygget en Broadspeed V12 gateracer. Men historien fra Leylandtiden vekker ikke bare gode minner for en Jaguarentusiast. • Et nytt forhold: Trond Furenes har fått oppleve den heftige utstrålingen fra en XK8 med nokså mange kilometer på meteret. • 1. mai: Vårens Våteste Eventyr – Plask! Hutre! Vårmønstringen ble avviklet i et elendig vær. Likevel et hyggelig arrangement. Jaguarer er faktisk også laget for å kjøres i regnvær! • En solskinnshistorie: Bjørn Finneides XJ fikk motorfusk men opplevde utmerket hjelp hos Sandberg Auto. • Håndverkslåven: Møbeltapetserer, bilsalmaker, skiltmaler og dekorlakkerer under ett og samme tak! • XJ Privat: XJ Lightveight Bård Hesvik om lettvektsmodellens overlegne egenskaper. Kapitel 111!

 

 

 

3–2018
• Langtur til Shetland i en 1952 Mark VII: Shetland Classic Motor Show arrangeres hvert annet år. Vi tok turen dit med David Marks’ 66 år gamle Mark VII, en bil med Californiske røtter. Turen gikk gjennom et overopphetet Europa – med en bil som gikk som ei kule og ei klokke. • Lady D’s ansiktsløftning: Wilfred Liljeroos har en Daimler av det sjeldne slaget. En cabriolet som er produsert i kun syv eksemplarer. I våres ble det klart at Lady D var moden for en ansikts- løftning: Nytt valnøtt- interiør. Men bak dashbordet er det mange ledninger … • Jaguars kriminelle fortid: Det begynte med Mark I og fortsatte med Mark 2: Forbrytere med sans for raske biler kjørte fra politiet etter flere oppsiktsvekkende ran. Da kjøpte også det engelske politiet Jaguar! • Subtropisk jubileums-feiring på Soria Moria: Varmere har det neppe vært under noe sommermøte. Men alt gikk på skinner under årets møte. • Mitt liv med Jaguar: Jon Sigmund Holtets festtale fra jubileumsmiddagen • Still crazy after all these years! Fred Ljones kåseri på sommer-møtet tar oss med tilbake til rabulistperioden før NJK ble stiftet! • XJ Privat: Kjøperens guide til X-350: Bård Hesvik om denne moderne modellens egenskaper. Kapitel 112!

 

 

4–2018
• Langtur til Shetland i en 1952 Mark VII (2): Ja, de elsker gamle greier på Shetland. Vi er kommet fram til dagen da Shetland Classic Motor Show går av stabelen. Et arrangement som setter øyene på hodet, og gir oss tilreisende et minne for livet – og vel så det! Noen Jaguarer var også til stede. •  Ferdaminner 2018: Øyvind og Monica Østeig gjorde det maksimale ut av sommerferien: Satte seg i sin Jaguar XJ og dro på langtur i Norge med stopp og besøk hos en rekke med- lemmer av NJK. De kan rap- portere om mye ulikt, men en sterk felles, samlende Jaguarinteresse. • Besøk hos Biltrend, motorvarehuset i Tromsø: Nå har også Nord-Norge fått sitt sertifiserte JLR servicepunkt. Og nordpå er mye annerledes – der selges det mest diesel, mens alle venter på den nye I-PACE. • Nordnorsk fulltreff under Lofotens fjell 40 Jaguarer med 70 glade førere & følge satte hverandre treff på Ballstad i Lofoten 24.– 26. august. • XJ Privat: Kjøperens guide til X-350. Bård Hesvik med en grundig oversikt over hvordan du nærmer deg ditt mulige kjøp av denne Jaguarmodellen. Gode tips. Kapitel 113!

 

 

 

5–2018
• Vi tar spranget inn i den digitale verden: Klubben innfører ny medlems- service: GNIST! • Race Around Town! Allerede for et år siden startet Geir Folke-Olsen forberedelsene. I år vakte han oppsikt med sin hvite E-type da han deltok i Motofest Coventry, og fikk audiens både hos Norman Dewis og Ralf Speth! • Tom McCahill – en trendsettende motorjournalist Jan Rodtwitt med historisk tilbakeblikk på en av motor- historiens saftigste penner og hans omtale av Jaguar Mark 1. • Bob Berry – racing & Jaguar Marketing Øyvind Henriksen har fått et eksklusivt intervju med en av de helt store Jaguarpersonlighetene fra de gode, gamle dager. • V12-seminar med David Marks Gratis seminar for NJK-medlemmer 23. februar. • 1948–2018: Jaguar Mark V og XK120 70-års jubileum XK120 stjal showet i 1948, men Mark V stjal produksjonen. Også Mark V hadde store nyvinninger å by på. Henning Lund belyser tema. • Familiebilen Jaguar XJ6 Serie 1 – 1969: Ulf Rolfsen vokste opp i baksetet på familiens XJ6. Ikke nok med det: I dag har han overtatt den sjeldne 2.8-modellen. • Kjøperens guide til Jaguar X-350 (3): Bård Hesvik skriver ufortrødent videre på framhaldssoga XJ Privat, nå kapittel 114.

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *