2017: Tur til Ed, Bengtsfors …

Samling hos G Partners: Deltagerne, minus to som hadde kjørt feil, foran G Partners «Racing is our business» i Karlstad.

Atter en gang dro en selverklært eksklusiv gruppe på 20 håpefulle Jaguarentusiaster i 12 biler inn i nabolandet i helgen 26.–27. august. Den første strekningen gikk over Halden, Prestebakke og Kornsjø til Ed Ed i Dalsland.

Eds MC- och Motormuseum
ligger bokstavelig talt sentralt i det lille stedet, i kjelleren rett under Systembolaget. Pussig nok fant flere av klubbens medlemmer frem dit før de vandret inn på museet. Der ble vi tatt i vel imot av Bror Ljungkvist som fortalte om bakgrunnen, museet eier selv intet men hyrer lokalet og alt som er utstilt eies av forskjellige, særlig da lokale samlere. Museet har til sammen ca. 155 veteranmotorsykler, mopeder, påhengsmotorer, motorsager og radioer. Pluss en del annet. Han fortalte også litt om steder og de to sjøene Stora og Lilla Le som ligger på hver side av Ed.

Historisk svensk Raceway
Så bar det videre. Den 3. juli 1966 var jeg til stede på åpningen av Dalsland Ring Raceway samme med ikke mindre 16.000 tilskuere for å skrive om begivenheten for KNAs Motorliv. Etter stor suksess i en kort periode gikk banen konkurs i 1974 som følge av oljekrisen og nye sikkerhetskrav etter den store ulykken under Sveriges Grand Prix i Karlskoga i 1970. Dermed ble Dalsland Ring etter en gang åker. Denne gangen ville jeg vise banen den siste ære ved å kjøre forbi med Jaguarklubbens norske biler.

Møte med svensk legende
Med god hjelp fra museet i Ed hadde vi fått til et møte med bilsportslegenden Erik Berger i Bengtsfors. Han fylte nylig 92 og hadde egentlig kjørt sitt siste løp, men så dukket det opp et bakkeløp med seniorer – og det skal han nå delta i. Han er den svenske som har vunnet flest seiere i ulike nasjonale klasser i Sverige. Han har kjørt løp med Fiat, Volvo, Saab og ikke minst Ford Cortina og Ford Escort. Totalt har han tatt fire SM guld, seks SM sølv og fem SM bronse, et stort antall premier og medaljer. Det var denne imponerende premiesamlingen vi fikk se i kjelleren til hans forretningsgård i Bengtsfors. Det var en meget fin og oppegående 92 åring vi møtte.

G Partners i Karlstad
Fra Bentgsfors var det så «transportstrekning» til Karlstad hvor vi atter en gang bodde på Stadshotellet og spiste middag på hotellets ‘Bishop’s Arms Pub’. Søndagen var det bedriftsbesøk hos G Partners «Racing is our business» ved Kjell-Åke Gunnarsson. Dette var et kjempefint møte hvor vi fikk en grundig innføring i deres arbeide med å restaurere gamle Jaguarer. Her hadde også andre møtt opp både med biler og kunnskap, blant annet Rolf Hamarstrøm fra RH Metalfabrication i Årjäng som var spesialist på avansert karosseriarbeide. De norske Jaguareierne ble positivt forbauset over deres lave timepriser. Stor takk til Willy Lund som både hadde tipset om dette stedet og selv besøk det på forhånd.

Imponerende bilsamling
Turen ble avsluttet hos Lasse Jønssons impo-nerende bilsamling – også den i utkanten av Karlstad. Selv om det ikke var noen Jaguarer her ble vi presentert for noe av de flotteste i klassiske sportsvogner, med stor vekt på Porsche. • Reportasje: Øyvind Ursin Kavåg (august 2017).

• Den britiske avdelingen på Eds MC- och Motormuseum.• Bilsportlegenden Erik Berger med den premie han var mest stolt av. • Mark VII under restaurering. • Utenfor G Partners, der en C-type Replika tiltrakk seg stor oppmerksomhet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.