2016: Elektronisk tenning

Willy Lund forteller om vellykket konvertering til elektronisk tenning på XK-motoren. Innfelt: Monteringsanvisning som følger tenningssystemet.

Temakveld på Frysja om hvorfor Willy Lunds gamle S-type nå går så mye bedre.

Willy Lund var lei av en XK-motor som ikke gikk som den burde, til tross for god mekanisk stand. Han fikk den lyse ideen å skifte til elektronisk tenning. Og da begynte plutselig den gamle S-typen å male som en bortskjemt overklassekatt. Dette ble han så fornøyd med at han like gjerne holdt en innledning om temaet på klubbmøtet på Frysja onsdag 12. oktober. Systemet Willy valgte er produsert av firmaet 123ignition.nl. Det dreier seg altså om en ny fordeler uten mekaniske vekter, med en ‘solid state’ modul som leverer riktig gnist til enhver tid. All unøyaktighet og slerk i en eldre fordeler er eliminert, og elektronikken er i prinsippet uslitelig. Altså oppnås en stabil og korrekt tenning. Følg den vedlagte monteringsanvisningen, få den nye fordeleren på plass og start opp bilen. Det er viktig å huske dette med pluss eller minus til jord, dette er omtalt i veiledningen. Willy sier han nå er blitt en mye lykkeligere mann.

Kollegiet bråvåkner
Møtet var høyst uformelt, og det utviklet seg raskt til en diskusjon om alt som kan gå galt med tenninga i gamle Jaguarer. Særlig Viggo Lund hadde markante meninger: «Husk at det er noe som heter rotorarm inne i fordeleren. Hva slags materialer er den laget av? Og hvordan leverer den når motoren nærmer seg 9000 rpm, noe som er helt alminnelig i classic racing». Han mente at Bosch var å foretrekke framfor Lucas på grunn av overlegne materialer: «Det er som å sammenligne et urverk med bakgården». Han omtalte også et amerikansk system ved navn MSD. Men advarte samtidig mot billige «Kina-utgaver». Tenningssystemer gjelder det å handle på øverste hylle.

Mer enn bare tenning
Deretter dreide diskusjonen inn på den rekken av komponenter som et tenningssystem består av. En kjede er som kjent ikke sterkere enn sitt svakeste ledd. Viggo mente bestemt at moderne coiler også er dårlige: «De går i filler!». Einar Haugen var enig i at Bosch er å fore-trekke: «Jeg har en vellagret gammel Bosch-coil som funker fint på S-typen min. Doble kondensatorer og stifter gir ekstra drifts-sikkerhet, og så er det viktig at plugghettene er av god kvalitet». Det utviklet seg til en fri diskusjon der det ene tema etter det andre ble kommen-tert av hardt prøvede NJK-medlemmer: • Det er viktig at pluggkablene har lik motstand (de har jo ulik lengde). • Plugger kan også ha ulik motstand, de bør helst måles før de settes inn. • Også lading kan forbedres radikalt på eldre Jaguarer ved å gå over til vekselstrøm dynamo. Powerlite er et merke som ble nevnt, med relé / styreenhet som kan mon-teres under dashbordet. Igjen ble det min-net om pluss eller minus til jord. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen! Til sist gled diskusjonen over på elektrisk servo og slitne styresnekker, før det hele endte opp med at Bjørn Teigen i bunn og grunn syntes at Mark VII med ‘overarmsservo’ var det beste systemet til nå!

Flere burde vært på møtet
Denne onsdagskvelden er et godt eksempel på hva slags nyttig informasjon du kan få ved å stille på klubbmøtene. Her kan vi dra nytte av hverandres erfaringer og spare oss for mye problemer og unødige kostnader. Kanskje kan du også få hjelp til å friskmelde ditt eget smertensbarn. Synd at bare 15 medlemmer møtte opp denne dagen. Selv om møtene av og til ikke er så strukturerte eller fylt med fastlagt program, så er det alltid noe nyttig og hyggelig som foregår. Husk å sette av andre onsdag hver måned til klubbmøte i Oslo, følg med på nettsida vår. Dersom du har planer om å konvertere til elektronisk tenning, kan du sikkert ta kontakt med Willy Lund og få mer nøyaktig info om hans ombygging.
• Tekst og foto: Åsmund Lindal.

Prisvinnerbil: S-typen som gikk så mye bedre med elektronisk tenning. Willy og Inger-Lise Lund har grunn til å være stolte av sin klassiske S-type, en bil som er solgt ny i Norge og har en veldokumentert historie.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.