1992 XJ40 3.2 søker entusiastisk ny eier – stort potensial

Dette er bilen jeg aldri skulle selge, men tida er kommet for at den bør havne i bedre hender enn mine egne. Jeg har litt for mange prosjekter å ta meg av, og ettersom denne bilen nå må ha en god omgang stell for å rulle videre – så er det bedre at andre gjør det. For det er noen utfordringer å ta fatt i.

De dårlige nyhetene først

• Rust i høyre kanal og fremre jekkfeste.
• Rust i forbindelse med forstilling.
• Karosserirust her og der, ikke store skader hver for seg, men samlet blir det litt å ta seg av.
• En bulk øverst i «stjerten» av høyre bakskjerm.
• Taktrekk (nytt i 2013) er delvis løsnet.
• Noe vindsus fra bakre dørpakninger (etter relakkering i 2013).
• Antennepisken går ikke helt ut.
• Varmeapparatet fungerer fint, men AC virker ikke fordi kompressoren har tatt kvelden.
• Uten at rusten sveises vil bilen neppe passere EU-godkjenning i september 2022.

Så de gode meldingene

• Bilen fikk en komplett teknisk gjennomgang hos David Marks Garages i Nottingham sommeren 2013.
• Dokumentasjon foreligger digitalt og på papir. Kjørelengde den gang: 186.196 km.
• Ombygget til V12 differensial med glidende sperre og noe høyere utveksling for mer økonomisk cruising.
• Hele karosseriet strippet, sveiset og relakkert i 2013.
• Motoren fikk ny topp inklusive pakning og nye strekkbolter hos Sandberg Auto høsten 2013 ved 192.480 km.
• Motoren går bra. Ved 240.452 km ble kompresjonen sjekket som meget god på alle 6 sylindrene hos Sandberg Auto.
• Bilen er fulgt opp med service på en god måte, og det foreligger dokumentasjon på deler som er byttet.
• Det er montert DEFA motor- og kupevarmer.
• Det er installert DAB-radio. Original CD-rack i bagasjerommet.
• Interiøret er oppgradert med Daimler-treverk og picinc-tables i seteryggene.
• Kombinert skinn- og stofftrekk i setene, meget komfortabelt sommer som vinter, i god stand.
• Airbag ratt med Daimler-logo.
• Nye sommer- og vinterdekk på originale Jaguarfelger: Lattice og Teardrop i bra stand.

En trivelig og spesiell bil

Da bilen fikk en komplett oppgradering i 2013, fikk den noen «lånte fjær» fra en hoggebil – slik at den ytre sett ser ut som en Daimler. Grill og bagasjeromhåndtak er «fluited type», og det er montert krom pyntelister på sidene av bilen. Bilens lakkfarge er Cobolt Blue, med et matchende interiør. Treverket i dører og dashbord har lys «inlaywood», akkurat som Picnic-bordene. Alt dette er hentet fra en Daimler hoggebil. Treverket i midtkonsollen er litt lurvete i kantene, men jeg har helt nytt sett liggende klar til montering (kjøpt på Spares Day). Litt variasjon i fargetonen, men til å leve med. I motsetning til Daimler, er dette en original femseter, altså en kombinasjon av det beste fra både Jaguar og Daimler. Det er montert et originalt XJ40 hengerfeste på bilen, men det elektriske fungerer ikke fordi det kreves spesielle moduler i forbindelse med baklysene for påkobling av bremser, blink og kjørelys. Dette skal være mulig å komme rundt, men er foreløpig en utfordring. Det er montert inn sein type Daimler blinklys i framskjermene til erstatning fra «knottene» fra 1992 som er umulige å få tak i nye. Det er montert vindusrammer i krom til erstatning fra de sorte som rustet. Det er montert krom innfatning på baklysene som avslutning på Daimler-look’en.

Bruk eller kast?

Markedsverdien på XJ40-bilene er lav. Kjøregleden og bruksverdien er høy. Jeg mener denne bilen er altfor god til å gå i pressa, og håper derfor at en med-entusiast ser muligheten for å få en god og stilig bil, men som ikke er «for fin til å brukes» når det regner eller om det er litt snø på bakken. Derfor forventer jeg å få en LAV PRIS, jeg er realist. Det viktigste for meg er at denne bilen får en framtid. Husk at denne topp elegante modellen er den siste Jaguar som Sir William Lyons personlig godkjente designet på.

Bildene er tatt i dårlig vinterlys, men gir en idé om bilens potensiale. Jeg har en mulig (rimelig) kontakt for sveising og lakkering. Jeg har også fire rustfrie dører og et like rustfritt panser som kan følge med på kjøpet. Jeg har de aller beste kontakter i England for en mulig oppgradering der, eller for å skaffe deler. Men alt dette er det best å snakke om når noen interesserte melder seg. Bilen står i  garasje i Drøbak og kan tittes på når det måtte passe. Ring meg gjerne på 478 73 453 eller send mail til asmund@ilios-kom.no

Hilsen Åsmund L.
(redaktør av Jaguaren)

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *